ETRA-liitto ja Salon klubitalo järjestivät maailman mielenterveyspäivän ohjelman Salossa 10.10.2017

”Ahdistavien ajatusten monipäinen hirviö näyttäytyi Salossa”

Moni tunnistanee itsessään asioiden pakonomaista tarkistamista, joka ilmenee esimerkiksi hellannuppien tarkistamisena tai avainten hapuiluna taskusta. Näille pikkupiintymyksille naureskellaan, mutta pakko-oireisuus eli OCD (obsessive-compulsive disorder) on pahimmillaan sairaus, joka halvaannuttaa sitä sairastavan arjen. Yleisimmin tunnettuja muotoja ovat tarkistelemisen lisäksi erilaiset bakteerikammot, tai ylenpalttinen käsienpesu. Aina ei ole kyse pakkotoiminnoista, vaan sairaus voi ilmetä myös pakkoajatuksina.

Maailman mielenterveyspäivänä nähty ”Entä jos…?” -esitys valotti komedian keinoin, millaiseen piinaavaan paniikkiin kaikenkarvaiset ajatukset voivatkaan ihmispolon saada. Pääosassa on Minna Mannosen tarina. Pakkoajatuksista kärsivä Mannonen kiertää mielenterveyden ammattilaiselta toiselle, mutta kohtaa apua hakiessaan vähättelyä. Mannosella on piinaavia pakkoajatuksia: hän tutkii, märehtii ja analysoi esimerkiksi tunteitaan, parisuhdettaan ja tarvitsee muilta ihmisiltä jatkuvaa vakuuttelua sammuttaakseen huolensa. Klovni Usva Huun näyttelijä Roosa Hannikainen ja klovni Regina D. Ding Dongia esittänyt Helena Leminen toimivat freelancereina esittävän taiteen kentällä ja löysivät toisensa Teatteri Metamorfoosin riveistä. He olivat olleet työtovereita jo pitkään, kunnes sattumoisin tajusivat, että näyttelemisen lisäksi heillä oli muutakin yhteistä. Molemmat olivat kärsineet pakko-oireisuudesta ja saaneet siihen hoitoa. Tuolloin pahin vaihe sairauden suhteen oli molempien elämässä jo ohitettu terapian sekä vertaistuen avulla. Roosa ja Helena tunsivat olevansa valmiita kertomaan tarinansa teatterin keinoin. Käsikirjoitus tarinaan syntyi paitsi esiintyjien omista kokemuksista, niin myös heidän tuntemiensa pakko-oireista kärsivien ihmisten kokemuksista sekä niihin tarjotuista toimivista ja toimimattomista hoitokeinoista.

Esityksen lisäksi ohjelmassa oli kaksi mielenkiintoista luentoa elintapojen merkityksestä henkiseen hyvinvointiin. Salon muistiyhdistys muistutti meitä huolehtimaan aivoterveydestämme terveellisten elämäntapojen lisäksi myös aktivoimalla aivojamme. ETRA-liiton luennoitsija Taneli Pirskanen puolestaan puhui elämäntapojen vaikutuksesta aivojen välittäjäaineisiin, kuten serotoniiniin. Paikalla oli myös OCD- ja Tourette yhdistys, Salon FinFami sekä Salmi ry esittelemässä toimintaansa.

Comments are closed.