Turun Etra ry – kasvisruokaa, kuntoilua, tukea ja valistusta

Mitä sinulle tulee mieleen Turun Etrasta ensimmäiseksi? Toivottavasti ihana Kasvis-ravintolamme Betel-kirkon kivijalassa, Turun sydämessä. Kasvis-ravintola onkin ilahduttanut olemassaolollaan jo yli 15 vuoden ajan ja se on avoinna joka arkipäivä klo 11 -15. Lounasruokailijoita on käynyt vuosien mittaan runsaasti päivittäin nauttimassa herkullista ja terveellistä kasvislähiruokaa. Lounaan on saanut myös napattua mukaan! Kukapa olisi arvannut alkuvuodesta 2020, että tästä ”Take away” -myynnistä muodostui, korona-pandemian iskettyä, koko toiminnan henkireikä. Rutiinin löydyttyä ulosmyynti lähti toimimaan hyvin ja asiakasmäärätkin kääntyivät, alkunotkahduksen jälkeen, varovaiseen nousuun. Keksimme myös myydä suosituinta tuotettamme, lasagnea, kotiin vietäväksi suoraan vuokiin tehtynä. Siitä muodostuikin varsinainen hittituote ja kaivattua lisämyyntiä. Ulosmyynti oli muutenkin hyvä liiketoiminnan muoto tässä tilanteessa, koska selvisimme hyvin pienemmälläkin henkilöstöllä. Kesäisin, koronarajoitusten puitteissa, saamme myös muutamia asiakaspaikkoja ulos terassillemme.

Äläkä unohda pitopalveluamme, jos haluat tarjota vieraillesi ”superfoodia”. Tilausten mukaiset kasvispohjaiset joululaatikot ovat myös saavuttaneet kasvavaa suosiota. Suvi Hautakoski on ansiokkaasti ottanut ohjat käsiinsä lounasravintolan luotsaamisesta nuorekkaasti eteenpäin. Mansikkaisten leivonnaisten ja muiden herkkujen kuvia sekä tietysti tuoreimman lounaslistan löydät Kasvis-ravintolan facebookista ja instasta; käy kurkkaamassa!

Ehkäpä seuraavaksi Turun Etrasta tulee mainita joka keväinen ja kaikille avoin Kuntokilpa. Se alkaa huhtikuussa ja kestää aina toukokuun loppuun saakka. Rennon kuntoilukilvan tarkoituksena on tietenkin kannustaa meitä kaikkia liikkumaan enemmän, ja mikä vuodenaika onkaan parempi aloittaa uusi liikunnallinen elämä, kuin kevät! Sinun ei tarvitse olla aktiiviurheilija, vaan jokainen liikuntapiste on arvokas juuri sinulle itsellesi. Kuntokivan pääpalkinto arvotaankin kaikkien osallistuneiden kesken ja näin kaikki ovat mukana pisteisiin katsomatta. Onpa onnetar suosinut pääpalkinnolla joskus samaakin kuntoilijaa kahtena vuonna peräkkäin. Kuntokortit ilmestyvät Betel-kirkon alapöydälle keväisin huhtikuun alkupäivinä.

Kevään jälkeen alkavatkin jo Laukaan Kallioniemen ja muiden paikkakuntien kesäkauden leirit pyörimään. Olemmekin halunneet etralaisina olla mukana kannustamassa lapsiperheitä, lapsia ja nuoria osallistumaan kesän leireihin jakamalla tukea lasten ja nuorten leirimaksuihin. Myös isovanhemmat voivat kannustaa lapsenlapsiaan osallistumaan kesän riemukkaisiin leireihin ja olla myös pienempien mukana.

Terveelliset elämäntavat ja niihin kannustaminen on Etran toiminnan ydintä. Turun Etra onkin tarjonnut mahdollisuuden Turun koulujen 5. luokan oppilaille saada oikeaa tietoa tupakoinnin haitoista ihmisen terveydelle. Tupakkavalistustunnit toteutetaan Turun kaupungin avustusrahoituksella, joten olemme tämän toiminnan suhteen riippuvaisia kaupungin avustusmäärärahasta. Miika Helminen on viime vuodet reippaalla otteella toteuttanut tupakkavalistustunteja kouluihin ja niistä on todella pidetty.

Olemme iloinneet Etra-liiton muutosta Turun seudulle. Meillä on ollut myös yhteisiä tapaamisia ja verkostoitumista terveysasioiden tiimoilta. Etra-liitolta ilmestyneitä esitteitä löytyy niin Betel-kirkon eteisestä kuin myös Kasvis-ravintolasta kotiin otettavaksi.

Virkein ja virein terveisin Turun etralaisten puolesta
Ilmari Ahto, hallituksen jäsen