Hyvinvoinnin reseptinä liike ja luonto

Olen Heidi Kotamäki, turkulainen suuhygienistiopiskelija. Nautin kävelystä luonnossa. Se virkistää mieltä, poistaa arkipäivän murheet ja se on hyväksi hengitys- ja verenkiertoelimistölle sekä luustolle.

Liikkuminen on minulle luontaista ja luonnossa voi nähdä kaikenlaista mielenkiintoista. Varsinkin kevätaikaan on ihana nähdä luonnon heräävän. Tulen aina iloiseksi nähdessäni lintuja ja oravia sekä muita pikkuelämiä. Kasvit ja puut tekevät luonnon vehreäksi sekä meret ja järvet ja joet piristävät maisemaa. On niin paljon kaunista katseltavaa.

Meillä täällä Suomessa on vielä vuodenajat, jotka luovat vaihtelua ympäristöön ja talven jälkeen on riemullista ottaa kesä vastaan. Luojamme on luonut kauniin luonnon, jota voimme ihastella. On ihmeellistä miten kaikki on niin tarkoin suunniteltu ja luotu. Saamme kiittää Jumalaa hänen hyvyydestään meitä kohtaan. Hän on antanut meille jalat joilla liikkua. Saamme maistaa raitista ilmaa ja luonto todellakin kertoo suuresta Luojastamme.

Päivittäinen ulkoilu ja liikkuminen tuo mukanaan monia hyviä vaikutuksia elämäämme. Kun mietin asiaa tulevan ammattini näkökulmasta, totean liikkumisen olevan erittäin tärkeää, sillä suuhygienistin työ on pääasiassa istumatyötä sekä työssä kehoon kohdistuu paljon staattista kuormitusta. Tällöin on tärkeää pitää huoli hyvästä fyysisestä kunnosta, jotta ryhti pysyy hyvänä. Ergonomian huomioon ottaminen on tärkeä osa tässä työssä, jotta välttyisin niska-, hartia- ja selkäkivuilta ja muilta ongelmilta.Näin ollen huolehdin lihaskunnosta tekemällä harjoituksia kotona, venyttelemällä sekä liikkumalla ulkona juosten, pyöräillen tai kävellen. Työpäivän aikana voi aina välillä nousta jaloittelemaan sekä venytellä. Hyötyliikunta on terveellistä kaikin tavoin. Liikkuminen lisää jaksamista niin työssä kuin arjessakin. Tärkeää on muistaa myös levätä ja nukkua riittävästi.

Vastaa