Kasvissyönti ja diabetes

Diabetes on kasvava ongelma maailmassa. WHO:n mukaan (1) n. 8,5 % aikuisista maailmanlaajuisesti sairastaa diabetesta, joista 90 % on tyypin 2 diabetesta. Luvun odotetaan tuplaantuvan seuraavien 20 vuoden aikana jos mitään ei tapahdu. WHO:n mukaan myös lapsilla on entistä enemmän tyypin 2 diabetesta. Diabetes on yksi tappavimmista sairauksista maailmassa ja sitä on jopa verrattu 2 vuosituhannen ”mustaksi surmaksi”. WHO:n mukaan terveellinen ruokavalio ja liikunta ovat olennaisessa osassa diabeteksen ehkäisyssä. (2)

Mikä sitten on ravitsemuksen rooli diabeteksen ehkäisyssä ja hoidossa? Loma Lindan yliopistossa tehtyjen Adventistien terveystutkimusten mukaan (3) vegaani ja lakto-ovo vegetaarinen ruokavalio liittyy selvästi matalampaan riskiin saada tyypin 2 diabetes. Tämä liittyy osaltaan siihen, että kasvissyöjät olivat tutkimuksen mukaan hoikempia. Vegaanit olivat kaikista ryhmistä hoikimpia BMI:llä mitattuna. Yksi kasvisruuan diabetesta ehkäisevä vaikutus onkin siis siinä, että se ehkäisee ylipainoa.

PLOS medicine julkaisu (4) tukee Adventistien terveystutkimuksen tulosta ja lisää kasvisruoan laadun omana tekijänään terveysvaikutuksiin. Pelkkä lihan vähentäminen ei tee ruokavaliosta terveellistä. Tutkimus luokitteli kasvisruoka-aineita niiden terveellisyyden mukaan. Terveellisiksi ruoka-aineiksi katsottiin mm. kokojyvätuotteet, hedelmät, kasvikset, pähkinät, linssit, pavut ja kasvisöljyt. Epäterveellisiksi taas mm. hedelmämehut, sokeroidut juomat, valkoinen jauho ja karkit ym. herkut. Johtopäätöksenä todetaan, että kasvispohjaiset ruokavaliot jotka sisältävät paljon näitä terveellisiä aineita, ovat yhteydessä matalampaan tyypin 2 diabeteksen esiintyvyyteen ja alhaisempaan painoon.

Lähteet:

1 http://www.who.int/diabetes/infographics/en/