Elämä Terveeksi Rakkaudella – ETRA 60 vuotta

[R-slider id=”2″]

ETRA-liitto juhli 9. – 11.9. Suomen Kristillisessä Yhteiskoulussa 60-vuotista historiaansa kiitollisena Jumalan johdatuksesta toimintansa kaikissa vaiheissa. ETRAlla on pitkä kokemus erityisesti raittiustyöstä sekä tupakanvastaisesta toiminnassa valistajana ja kouluttajana  vuosikymmenten ajan. Kurssit, luennot, julkaisut ja ohjausmateriaalien tuottaminen, leiritoiminta, pienryhmät sekä koulutukset erityisesti perhetyöhön ja tunnekasvatukseen liittyen ovat olleet ETRAn toiminnan keskeisiä teemoja viime vuosina.

ETRA-nimi sai  juhlavuoden kunniaksi uuden merkityksen ja tarkoittaa nyt “Elämä Terveeksi RAkkaudella”. Kokonaisvaltaisesti terve elämä muodostuu kyvystä ja tahdosta rakastaa itseämme, lähimmäistämme ja Luojaamme Jumalaa ja myös kykyyn vastaanottaa rakkautta.

Terveelliset elämäntavat rakentuvat voimavaraksemme silloin kun asenteemme lähtee arvomme ja identiteettimme tuntemisesta, armon ja levon kokemuksesta ja motivoitumisesta pieniin, pysyviin muutoksiin elämässämme. ETRAn toiminta pyrkii olemaan kumppanuutta, rinnallakulkemista, vertaisuutta ja tilaa pohtia oman elämän kysymyksiä eri terveyden osa-alueilla.

Ettemme unohtaisi- Jumalan kutsumia ihmisiä terveyttä tekemässä

Liiton toiminnajohtaja, Ritva Kuusisto kuvasi elävästi ETRAn kuuden vuosikymmenen vaiheita tähän päivään saakka: monia terveystyöhön sitoutuneita Jumalan kutsuun vastanneita ihmisiä, terveysalan ammattilaisia sekä omistautuneita maallikoita. Historiikissa käytiin Suuren Lääkärin ihmeellistä johdatusta – pitkäjänteistä työtä, haasteita ja voittoja, yhteiskunnallista vaikuttavuutta erityisesti tupakka-, raittius- sekä perhetyön osalta. Kaikille ETRAn työhön kaikissa sen historian vaiheissa osallistuneille ja aikaansa ja osaamistaan antaneille haluammekin esittää lämpimät kiitokset. Ilman teidän panostanne ETRA ei olisi tässä tänään. Jumala saakoon siunata teitä edelleen. Olette antaneet niin paljon. Kiitos ystävät!

Innostusta,uutta visiota ja tekemisen meininkiä

Trans-Euroopan osaston terveysjaostojohtaja Torben Bergland antoi myös tervehdyksensä 60-vuotiaalle Etra-liitolle:

”Onnitelkaa itseänne siitä, mitä olette saaneet aikaan vuosikymmenten kuluessa sekä yhteiskunnassa, että niiden henkilöiden kanssa, joiden kanssa olette tekemisissä. Se on siunaus itsessään. Kun omistaudumme hyvän tekemiseen, siunaamme toisia ja itseämme. ETRAn tulevaisuuden suhteen olen optimistinen. Näen, että teillä on hyvää ajattelua, reflektiotaitoja, kypsyyttä ja syvyyttä niissä kysymyksissä, joita kysytte. Näen tarpeen saada lisää ihmisiä mukaan toimintaanne, sekä terveysalan ammattilaisia, että kaikkia muitakin.”

Kuusikymppinen ETRA on tänään innostunut tehtävästään terveyden tekijänä. Juhlaviikonlopun osallistujat kuvasivat tunnelmaa innostuneeksi ja eteenpäin meneväksi. Oli hyvä muistella menneitä ja samalla keskittyä tulevaisuuden tekemiseen. Pienryhmistä muodostuneet tiimit käsittelivät terveysaiheita laaja-alaisesti ja monipuolisesti muun muassa surutyöstä, miesten terveydestä, Lasten TerveysEXPO-toiminnasta ja maahanmuuttajien parissa tehtävästä työstä. Myös Berglandin luennot olivat kiinnostavia ja ajatuksia herättäviä.

ETRAssa meillä on suuri näky siitä, että haluamme olla mukana lähimmäistemme elämässä muutoskumppanina ja rinnallakulkijana. Tavat ja toimintamuodot vaihtelevat, mutta haluamme tulla tunnetuksi siitä, että ryhmissä ja tapaamisissa elämät tulevat terveeksi rakkaudella ja välittämisen kautta. Terveys ja hyvinvointi on  tärkeimpiä unelmia ja toiveita, joita meillä on. Terveyden tekemiseen tarvitsemme juuri Sinua!

Comments are closed.