Kukkakaalipirtelöä ja täysipainoista kasvisruokaa

Äskettäin puolustusministeri ilmaisi huolensa kasvisaterian riittävyydestä varusmiehille. Asia on aiheellinen, onhan varusmiespalvelua suorittavien nuorten miesten energiantarve suuri eikä sitä todellakaan saada katetuksi kukkakaalipirtelöllä tai pelkkiä porkkanoita syömällä. Kasvisruokailu on yleistynyt ja kasvisten käytön lisäämistä suositellaan kaikille meille suomalaisille, jotka kärsimme monista elintason mukanaan tuomista sairauksista ja riskit sairastua ovat suuret. Kasvisten käytöllä on kiistattomia terveysvaikutuksia.

Kasvisaterioita tarjotaan jo lähes joka paikassa mutta täysipainoisten kasvisaterioiden koostamisessa on vielä toivomisen varaa. Kasvisateriasta eivät saa puuttua proteiinit, joita saadaan palkokasveista, pähkinöistä ja maitotuotteista tai kasvismaitotuotteista kuten esimerkiksi soija- tai kauravalmisteista. Yhdessä täysjyväviljatuotteiden kanssa käytettynä saadaan aminohappokoostumukseltaan täydellistä proteiinia ja pitkäkestoista energiaa. Peruna ja puuro ja ruisleipä ovat olleet suomalaisten perusruokaa jo kauan ennen raffinoituja teollisuustuotteita ja runsasta sokerin käyttöä, jotka aiheuttavat nopean verensokerin kohoamisen ja sen jälkeisen väsymisen. Kun kasvisaterialla on runsaasti hitaasti imeytyviä kuitupitoisia hiilihydraatteja olo on kylläinen ja verensokeri tasainen monta tuntia. Pelkällä kasvisruoalla hyvin toimeentulevia urheilijoitakin löytyy.

Kasvisruoan tulee sisältää myös energiaa antavia öljyjä, joista saadaan myös omega3 rasvahappoja. Urheilijan ja varusmiehen energiankulutus on mittava ja elimistölle edullisimmat energianlähteet löytyvät pääosin hitaasti imeytyvistä hiilihydraateista ja kohtuullisesti käytettävistä rasvoista. Niiden määrällä voidaan parhaiten säädellä kasvisaterian energiatasoa.

Meille tavallisille usein ylipainoisille ja väsähtäneille suomalaisille värikkäät kasvikset antavat potkua elämään, sisältäväthän ne runsaasti vitamiineja, kivennäisaineita, flavonoideja ja muita terveydelle hyödyllisiä aineita. Niitä voidaan syödä runsaasti eivätkä ne lihota! Kukkakaali – tai muu kasvispirtelö on ihan suositeltava aterian lisuke ja porkkanoita popsimalla ei todellakaan pääse lihomaan!

 

Leena Rajala
MMM, lähihoitaja, eläkeläinen

Comments are closed