ETRA-liitto jälleen mukana ”Anna lapselle raitis joulu” -kampanjassa

Vanhempien raittiit joulut ovat paras lahja lapselle – Ne muistaa vielä aikuisenakin!

Loma- ja vapaa-ajat rakentavat merkittävällä tavalla lasten ja aikuisten suhdetta. Silloin tehdyt valinnat vaikuttavat ratkaisevasti arkeen ja pitkälle elämään. Erityisesti onnistuneilla juhla-ajoilla on tärkeä vaikutus lasten kehitykseen ja muistoihin. Valitettavan usein suomalaisten lasten joulumuistoihinkin liittyy aikuisten päihteiden käyttöä. Ne vaikuttavat loppuelämän ajan.

Sen sijaan raittiit joulut, kuten myös muut juhlat, rakentavat merkittävällä tavalla lapsen tasapainoista kehitystä ja myönteistä tulevaisuutta. Perheiden on tärkeää viettää yhteistä päihteetöntä aikaa, niin että lasten kokemus turvallisesta ja huolehtivasta elinympäristöstä vahvistuu – niin arjessa kuin juhlassakin. Näin turvataan lasten terveellinen kasvupohja ja onnistuneet lähtökohdat koko elämää varten.

Suomessa noin 70 000 lasta kärsii molempien tai jommankumman vanhempansa päihdeongelmasta. Näiden lasten mielenterveysongelmien riski 13–17-vuotiaana on noin puolitoistakertainen ja päihteiden käytön riski kaksinkertainen verrattuna muihin lapsiin. Tämä tulisi huomioida myös alkoholilain uudistamisessa, sillä alkoholin aiheuttamat haitat kohdistuvat perheiden kautta myös lapsiin.

Anna lapselle raitis joulu -kampanja juhlii tänä vuonna 20. juhlavuottaan! Kampanjan uudistunut ilme pysäyttää pohtimaan päihteiden käytön seurauksia sekä vanhempien vastuusta lapsen turvallisen ja terveellisen juhlatunnelman takaamisessa. Alkoholi murentaa lasten kokemuksia ja muistoja. Valtakunnallisen kampanjan järjestäjät vetoavat kaikkiin aikuisiin, jotta he antaisivat lapsille raittiin joulun – juhlan, joka tarjoaa turvallista ja vastuullista seuraa.