Luotu liikkumaan!

Kehomme tarvitsee liikuntaa voidakseen hyvin ja ylläpitääkseen kokonaisvaltaista  terveyttämme ja hyvinvointia. Jokainen kehon solu tarvitsee liikettä toimiakseen koko kapasiteetillaan.  Liike saa aikaan hyvää oloa mielihyvähormonien, endorfiinien, määrän  lisääntyessä. Endorfiinit vähentävät alavireisyyden ja masentuneisuuden tunnetta ja lisäävät onnistumisen kokemusta.

Solumme rakentuvat sekä käyttämästämme ravinnosta että liikkumisesta. Hyvä lihaskunto lisää toimintakykyä ja kokonaisenergian kulutustamme. Liikkuminen virkistää aivojamme yön jälkeen ja ajatus juoksee kirkkaampana.

Liikkumisen voi jakaa kolmeen osaan sen toimintavaikutusten takia: kestävyyskuntoon, tuki- ja liikuntaelimistön kuntoon ja motoriseen kuntoon.

  1. Kestävyyskuntomme kuljettaa happea verenkiertoelimistöön, parantaa kolesteroliarvojamme sekä laskee verenpainetta. Kestävyysliikunta hikoiluttaa parantaen rasva- ja sokeriaineenvaihduntaa. Kestävyyskuntoa kehittää pitkäkestoinen liikunta sekä esimerkiksi hyötyliikunta; puutarhatyöt, lumityöt, porraskävely jne
  2.  Tuki- ja liikuntaelimistön kunto parantaa lihasvoimaa ja lihasten kestävyyttä sekä nivelten toimintaa. Hyväkuntoinen tukiranka pitää niska- ja selkävaivat loitolla,  riittävän suuri lihasmassa kuluttaa energiaa ja huolehtii painonhallinnasta luontaisesti.
  3. Motorinen kunto huolehtii tasapainostamme, kehon koordinaatiokyvystä, nopeuden säätelystä ja liikkeenhallinnasta. Sujuvat motoriset taidot suojelevat kehoa tapaturmilta ja antavat haastetta aivoille monenlaisten aistimusten kautta. Edistyminen motorisissa taidoissa niin lapsena kuin aikuisenakin lisää mielihyvää.

Liikkumisessa myös ympäristöllä on merkityksensä. Ulkoilma ja luonnon läheisyys inspiroi ja virvoittaa niin kehoa ja mieltä. Suomen vuodenajat ovat liikkumisen osalta pukeutumiskysymyksiä. Valon määrä vaihtelee ja päiväsaikaan luonnonvaloa on saatavilla eniten myös talvella. Metsän ja veden läheisyys kantaa ajatukset kauas ja mieltä painavat asiat järjestäytyvät aivoissa liikunnan ansiosta. Liikkuminen yhdessä erilaisissa ympäristöissä eritasoisin kuormituksin haastaa kehoa ja mieltä kohti hyvinvointia.

Liikuntamuotoja on monenlaisia iästä ja toimintakyvystä riippuen. Me Etrassa haluamme tukea sinua löytämään oma tapasi liikkua ja voida hyvin. Kerrothan meille, miten liikkuminen on vaikuttanut elämääsi. Haluamme kuulla kokemuksesi ja jakaa niitä toisten lukijoidemme kanssa!

Vastaa